Presentatie - van harte welkom!

Geland en wel

14 oktober 2018

We zijn inmiddels bijna twee weken thuis. Enerzijds geland, maar anderzijds soms nog niet met beide benen. Lichamelijk zijn we wel uitgerust. Maar de verhalen in ons hoofd gaan door.

Binnenkort zal ik een avond (of 2) organiseren, zodat we u kunnen bedanken voor alle support, betrokkenheid en gebed. En uiteraard laten we jullie graag meegenieten van al onze prachtige foto's!

Op het moment dat ik op Schiphol landde, werd ik gebeld door Groot Nieuws Radio. Diezelfde middag was ik live in de uitzending (1 oktober, 13.15 uur). Diezelfde week werd ik geïnterviewd door zowel het Algemeen Dagblad als het Eilanden Nieuws. Beide kranten hebben inmiddels uitgebreid aandacht gegeven aan onze expeditie. We zijn erg dankbaar dat we op deze manier het verhaal door mogen vertellen, om een stem te geven aan hen die geen stem hebben.

Aankomst Schiphol

01 okt. 2018

Vanmorgen vroeg op tijd geland.      Het ontvangst comité had voorbereidingen thuis getroffen en stond klaar, maar dat wachten op de bagage duurt altijd even...                En dan gaan de deuren op Schiphol open....en wordt daar het Kili-lied gezongen... Geweldig!!!!                    Ik had het kunnen weten.... Heel fijn om weer iedereen te zien.              Even bijpraten, afscheid genomen en op naar huis. Vandaag is ook dochterlief jarig!. We mogen terug kijken op een hele mooie en bijzondere reis vol met belevenissen en ervaringen, welke we niet gauw zullen vergeten!                           Thuis aangekomen worden we gebeld voor interview op Groot Nieuws Radio, live wel te verstaan.                      Moest wel moeite doen om wakker te blijven... wat ben ik moe zeg.

Spandoeken klaar voor ontvangst op Schiphol. Het Kili lied wordt ingestudeerd en geoefend.

Moshi

30 sep. 2018

De echte verhalen komen wel als ze weer thuis zijn, maar vanmorgen zijn ze met het team naar een shelter geweest. Best heftig om mee te maken, al die kinderen...28. Sommige kindjes waren echt blind. Alle meegenomen spulletjes uitgedeeld. Samen veel handjes getekend. Ze zongen: Jesus is my only way to live. Hart verscheurend en erg emotioneel. Later weer terug naar hotel voor lunch en afscheid.    Eind van de middag worden we opgehaald om weer naar vliegveld te gaan. Rond 21:00 vertrekken we van Kilimanjaro airport naar Dar es Salaam en vandaar naar Schiphol waar we maandag morgen rond half 8 worden verwacht.

29 sep. 2018

Vandaag zouden we rustig aan doen en na het ontbijt Moshi verkennen. Maar het loopt hier niet altijd volgens planning...  Ook de extra spullen uitzoeken en verdelen die we in het hotel hadden achtergelaten om bij het bezoek aan een safe house of shelter uit te delen. We kunnen daar misschien morgen terecht. Er wordt eerst een ander hotel voor ons geregeld met hopelijk een normaal bed, handdoek, wc papier en schone lakens. Vrij van beestjes en herrie zou ook welkom zijn. "This is Africa" zegt de thuis blogger... Na in het andere hotel ingecheckt te zijn maar even lunchen en dan een stukje van de stad bekijken. Daar weer bijzondere dingen gezien op straat. Wat zijn wij toch bevoorrecht. Vanavond met zijn allen eten en soort van afscheid daar aantal nog op safari gaan en wij maandag morgen weer op Schiphol hopen te staan.

(nog 2 foto's van de tenten bij Barranco Camp, enne ja ik ben er echt bij)

Dag 8 - laatste dag van de Lemosho route

28 sep. 2018

Vandaag de laatste dag van de Lemosho route. Om 6 uur worden we gewekt en om half 7 eten. Daarna afscheidsspeech en om 8 uur starten we de afdaling. We dalen af van Mweka Camp - Hut op 3100 meter naar Mweka Gate op 1800 meter. De afdaling was 6 uur lopen door oerwoud in de stromende regen, lekker blubberig dus... Beneden wachten we op de rest van de groep welke er 3 uur langer over doen. Bij de gate is het klaar en nemen we afscheid van de gidsen en porters. Een grote familie.  Vandaag weer veel pers van de nationale TV. Van Mweka Gate lopen we nog verder naar Mweka Village waar we worden ophaald voor transport naar ons hotel.  Eindelijk een douche nemen (max 5 min). Het eten in het hotel is weer anders... iedereen verlangt terug naar de koks van afgelopen week op de berg. Vanavond op tijd naar bed, want we zijn op, erg moe, maar vol met emoties, belevenissen, ervaringen van afgelopen dagen.

Dag 7

27 sep. 2018

Wat een dag vandaag... om nooit te vergeten...

Gisteravond laat volgens planning wakker gemaakt

en op pad gegaan van Barafu Camp naar de top,

Uhuru Peak,  op 5895 meter !

Top gehaald ! Het was een hele barre tocht, loodzwaar, 8 uur lopen in donker met sneeuw en hagel, dus echt afzien.

We hebben gebeden en gehuild. Zo bijzonder, ook om de heftige verhalen van al die albino's hier uit eerste hand te horen. Na korte tijd op de Top weer terug naar base camp 'Barafu Camp' voor lunch en rust periode.

Tent staat nu in de sneeuw !

Veel TV aandacht van Tanzania en weer interview van ons team. We gaan weer verder en dalen af naar Mweka Camp op 3100 meter. Ongeveer 18 uur gelopen en ruim 20 uur op... Zo moe... Na het eten de tent in voor de laatste overnachting op de berg. Morgen worden we weer om 06:00 gewekt voor de laatste afdaling.

Foto vanaf base camp, niet ver van de top van de Kilimanjaro

Vier van de 25 deelnemers aan JTX op de top van de Kilimanjaro

Dag 6

26 sep. 2018

Vandaag het stuk van Karanga Camp (3995 meter) naar Barafu Camp op 4600 meter! gelopen. Op dit punt aangekomen wederom een fantastisch mooi uitzicht. Verder alleen een kort bericht ontvangen dat men goed in het Kili base camp is aangekomen. Hier rusten en veel eten, dan nog een briefing voor de laatste tocht naar de top. Op tijd de tent in om te rusten / slapen en dan worden we om 23:00 uur 's avonds wakker gemaakt om te gaan lopen in de nacht met een lampje op ons hoofd naar de top. Als het goed gaat komen we aan op de top als de zon opkomt. Dit zal een zeer bijzondere ervaring worden, vooral het lopen in de nacht.

Ook vandaag wederom een mooi artikel in het ED.nl

Heel bijzonder om te lezen hoe het met de groep gaat en de ervaringen die ze meemaken en opdoen. Om stil van te worden.

Josephat Torner met Maria uit Tanzania en Pieter Staadegaard

Dag 5

25 sep. 2018

Vandaag van Barranco Camp naar Karanga Camp gelopen, nou ja gelopen... de Baranco Wall was een echte klim en klauterpartij. Niet gevaarlijk, maar pittige klim. Wel een fantastisch mooi en prachtig uitzicht. Ook vandaag een interview voor de lokale TV van Tanzania.

Aparte gewaarwording dat alles moeite kost door zuurstof... maar zoals de gidsen zeggen "pole pole".

Verder weer een mooi verslag van het team in het Eindhovens Dagblad. Hoewel de tocht zwaar is, is de stemming goed. "We zijn een echt team, de een helpt de ander waar nodig"

We gaan overnachten in Karanga Camp op 3995 meter. De tent staat voor komende nacht wel heel scheef...

Dag 4

24 sep. 2018

Vandaag van Shira Camp 2 via Lava Tower op 4600 meter ! naar Barranco Camp op 3950 meter gelopen en overnachten in Barranco Camp. Vandaag contact via sms van Wim en Jantina. Alles gaat goed. Vanmorgen uitzicht over de wolken met Meru Peak en de schaduw van de Kilimanjaro. Hier wordt je stil van. Wat geweldig en ZO mooi deze schepping. Ze voelen zich beiden goed, dus goed nieuws! In de nacht is het zeer koud en met een muts op slapen is weer een andere ervaring moet je maar denken. Verder helemaal onder het stof, maar het eten, de zorg van de gidsen en groep is erg goed. Vandaag dus de Lava Tower op 4600 meter hoogte gepasseerd. Wat is dit mooi en alles is zo bijzonder hier. Onze gids heet Godlisten. Hij getuigt hier ook van. Helaas is er een klimmer uit Malawi vandaag uitgevallen, maar we gaan door naar de top: Breaking the Silence voor hen die niet kunnen!

Dag 3

23 sep. 2018

Vandaag staat de klim van Shira Camp 1 naar Moir Hut (4200 meter) op het programma. Via de tamtam horen we dat alles goed gaat en dat het een geweldige ervaring is. Wim had even sms contact.  Sommige deelnemers met albinisme hebben een zware dag vanwege het felle zonlicht veel pijn aan de ogen en heel weinig zicht. Vandaag stopt de groep eerder bij Shira Camp 2 (3850 meter). Een van de deelnemers uit Gemert heeft via een lokale sim kaart contact met het Eindhovens Dagblad en stuurt af en toe updates welke worden geplaatst op www.ed.nl/gemert-bakel . Zijn we toch iets meer op de hoogte en ook wat leuke foto's geven een aardige impressie. Bijgaand het tentenkamp voor de overnachting.

Dag 2

22 sep. 2018

Na vertrek hotel krijgt de "thuis blogger" :) geen contact meer en zal een stukje van het klim programma weergeven voor de volgers. Vandaag is de klim van Mti Mk ubwa naar Shira Camp 1 op 3500 m, waar we dus zullen overnachten.

Dag 1 - Lemosho route

21 sep. 2018

Een korte nacht. Veel herrie buiten zeg... auto's, getoeter, gerammel en ander gejengel. Op de berg zal het vast stiller zijn!

Op de foto's het uitzicht vanaf het hotel en als je goed inzoomt zie je in het midden de top met sneeuw! ons doel!

Allemaal dezelfde shirts aangedaan voor de pers.

Na het ontbijt nog de persconferentie en dan op pad!

We zullen van Moshi naar Londorossi Gate rijden, waar we na de park formaliteiten zullen beginnen aan onze klim naar Mti Mkubwa op 2895 meter. Ben erg benieuwd!

Aankomst Tanzania

20 sep. 2018 late avond

Na een goede vlucht geland op Kilimanjaro Airport in Tanzania.

Wat een belevenis zeg.

We kregen een heel warm welkom op het vliegveld.

Josephat Torner, Vedastus en de andere lopers waren er ook.

De pers en TV stonden klaar voor de persconferentie.

Daarna naar het hotel, welke een andere is geworden dan gedacht.

We gaan het meemaken. Zo eerst met zijn allen eten. Nu al een belevenis. Dankbaar dat we veilig zijn aangekomen!

Het Vertrek

20 sep. 2018

Het is zover! Vanmorgen vroeg afscheid genomen van de kinderen en door man naar Schiphol gebracht.

Op Schiphol bij het Meeting Point nabij La Place de rest het team ontmoet. Zodra iedereen er was in optocht naar de KLM incheck balie om bagage af te geven. Door naar security en paspoort controle en toen eindelijk koffie!

Leuk om iedereen te ontmoeten. Verder naar de gate E02 en even later het vliegtuig in.

Tanzania, Kilimanjaro, here we come!